COLUMN - Green Office

“Ik kan zo boos worden wanneer iemand zegt: ‘ik heb zo vertrouwen in de jeugd.’ 

WAT! Dat is lekker makkelijk. Zoiets noemen we afschuiven! De jeugd heeft eigenlijk geen macht. De macht zit bij de veertigers en vijftigers van nu! Wij docenten nemen niet de verantwoording voor het klimaatvraagstuk, terwijl wij juist de macht en invloed hebben om het te veranderen.

Laten we eerlijk zijn. Er zijn tal van initiatieven gerelateerd aan de klimaatcrisis en onderwijs, maar niks structureels, een paragraafje bij aardrijkskunde en een projectje, en dan gaan wij in het onderwijs gewoon weer door met de orde van de dag. Wij, docenten die de macht hebben, maken ons veel drukker om ons eigen vak, de daarbij gemaakte afspraken en de orde van de dag.

Een leerling vroeg aan mij: ‘Wat doe jij dan voor het klimaat?’ En ik gaf antwoord zoals een docent dat kan: ‘Bla bla lessen, bla bla zonnepanelen, bla bla geen vlees meer eten.’ En 's avonds in bed lag ik te woelen, wat doe ik dan echt? Toen heb ik het roer omgegooid. Niet door in de marge van mijn vak iets aan het klimaatvraagstuk te doen, maar door ervoor te zorgen dat er op elke middelbare school een fysieke locatie komt waar leerlingen en docenten het onderwijs en de school klimaatbestendig kunnen maken. Een Green Office.

Een Green Office is een plek en een middel, iets magisch, waar scholieren, docenten en schoolleiders komen, die aan het klimaatvraagstuk willen werken.

Leerlingen zullen er vergaderen of er gewoon zijn of spandoeken maken. Of nieuwe kennis opdoen of paddenstoelen kweken op de koffie van hun docenten. Of posters maken en deze in de school ophangen of hun PWS daar doen. Of protest organiseren tegen vliegreizen van de school of een zwaartekrachtbatterij ontwikkelen. ZELF iets ondernemen en hierbij geholpen worden of...

Docenten gebruiken de locatie om samen met leerlingen banners te maken voor een klimaatmars of om inspiratie op te doen. Of om ideeën met andere collega's uit wisselen of om een greenhouse (of simpelweg een ‘kas’) op te zetten of samen een youtube-kanaal maken of...

Elke schoolleider werkt knalhard en staat midden in de maatschappij, en zou best meer aan het klimaatvraagstuk kunnen doen. Een Green Office is een plek in de organisatie om te starten of om vorm te geven aan de ambitie om het klimaatvraagstuk binnen de school een plek te geven, een laboratorium op het snijvlak van onderwijs en het klimaatvraagstuk. Een Green Office is een geweldige kans om iets te laten ontstaan dat je nu nog niet kent. Misschien zijn het juist de drop-out leerlingen die hier hun weg vinden of beleidsmedewerkers van de gemeente die echt iets met onderwijs willen doen en hier leerlingen en docenten vinden. 

Bij het Vox-college, De Nieuwe Havo zijn we in ieder geval dit jaar gestart. We hebben een grote bezemkast die langzaam vol druppelt met posters, ideeën en hangende leerlingen. Bij het Hyperion hebben een groepje leerlingen een pitch gehouden bij de directeur en daar begint het balletje ook te rollen.

Wil je ook een Green Office starten? Begin gewoon. De kosten kunnen nooit een breekpunt worden. Ik kom gratis op de koffie en geef advies. Daarna… wordt jullie Green Office wat jullie zelf willen.”

Bas Huijbers is docent maatschappijleer, oprichter van het Vox-College en onderwijspionier.

Delen: