Professionele dialogen

Het publiek waar deze podcast zich op richt en de mensen die Wassink spreekt in 2019 en begin 2020 zijn onderwijsbestuurders. Hij interviewt bestuurders van scholen, scholengroepen, samenwerkingsverbanden en dergelijke en bespreekt de wijze waarop zij hun (onderwijs)organisatie aansturen. In de reeks spreekt hij onder andere Helma van der Hoorne (SAKS Alkmaar), Henk van der Esch (adviseur krimp van de VO-raad), Harry Grimmius (Scholengroep Over- en Midden Betuwe) en Erika Dinder (Scholengroep Quadraam). Met hen bespreekt hij thema’s die prima aansluiten bij zijn rol als consultant/adviseur: onderwijsvernieuwing, omgaan met krimp, veranderprocessen en hoe je je als leider of bestuurder staande houdt.

Regelmatig levert dat interessante nieuwe inzichten op. In het gesprek met Henk van der Esch gaat het over onderwijs in de krimpregio Achterhoek. Hij is voorzitter van het College van Bestuur van de enige koepel voor voortgezet onderwijs in de regio. Het gesprek maakt duidelijk dat dit bepaald geen eenvormig monopolie oplevert, maar mogelijkheden biedt om samen te werken bij krimp. Er wordt niet geconcurreerd tot er één school overblijft, maar samen met de verschillende scholen en hun eigen uitgangspunten kan een breed aanbod worden geboden in plattelandsregio’s. Een interessante gedachte.

Er zijn…

Met het uitbreken van de coronapandemie werd het voor Wassink niet meer mogelijk om er op uit te trekken. Daarom startte hij na een flinke pauze met het delen van zijn boek ® zijn als leider als luisterboek. Elk hoofdstuk is een aparte aflevering van tussen 5 en 15 minuten. De thema’s als leiderschap, innerlijk kompas, dé organisatie bestaat niet, geld, verandering, dialoog, respons en moed komen voorbij.

Het ene hoofdstuk leent zich daarbij beter voor voorlezen dan het andere. De vraag Wat is leiderschap is prima via het luisteren tot je te nemen, maar het hoofdstuk De donut en het innerlijk kompas is gebouwd op een schematische figuur die je eigenlijk echt nodig hebt om het verhaal goed te kunnen volgen.

Fijne dialogen voor een specifieke doelgroep

De manier van gespreksvoering van Wassink is erg fijn. Hij praat rustig, is erg inhoudelijk en toch to the point. Eigenlijk dat wat je verwacht van een goede consultant. Al is het thema, maar dat geldt voor meer podcasts, niet voor een breed publiek geschikt.

Dat geldt ook voor zijn luisterboek, zeker niet het enige boek over dit onderwerp. Wel helder, concreet en fijn voorgelezen, maar opnieuw voor een select publiek van onderwijsbestuurders of voor hen die over dit thema meer willen weten en zoals gezegd: niet elk hoofdstuk is even geschikt voor dit medium.

Tot slot, de meer technische luisteraar zal zich wel gaan storen aan de beperkte kwaliteit van de microfoon van Wassink. Dat je een paar testafleveringen met een eenvoudige microfoon werkt is prima, maar als je er langer meer door wilt, schaf dan iets professionelers aan. Dan wordt je professionele dialoog ook professioneel als je een koptelefoon of oordopjes gebruikt.

Wim Pelgrim is docent Nederlands aan het Dr. Knippenbergcollege in Helmond. Daarnaast maakt hij de Pictio Onderwijspodcast en is hij projectleider van BlockChange.EU. Een volledig overzicht van alle Nederlandse onderwijspodcasts is te vinden op http://podcast.wimpelgrim.nl